Salou reforça el sentiment de pertinença amb la gastronomia i el seu patrimoni històric

Es presenta ‘Salou, patrimoni mediterrani. Experiències inoblidables’, on els xefs han creat plats inspirats en les diferents èpoques històriques

salou patrimoni mediterrani

Foto de grup d'autoritats i xefs a l’acte de presentació de ‘Salou, patrimoni mediterrani. Experiències inoblidables’

Dilluns. Teatre Auditori de Salou. 19.40 h. Les llums del TAS s’han atenuat suaument mentre sonava la cançó ‘No es Miami’. Tres minuts més tard, la sala ha quedat completament a les fosques. Un batec profund, en decreixent, ha començat a omplir l’auditori. Cada pulsació projectava una paraula —Orgull, Mediterrani, Bona Gent, convivència, identitat…— fins a convertir el silenci en una declaració col·lectiva d’orgull i de sentiment de pertinença.

Així ha arrencat l’acte de presentació de ‘Salou, patrimoni mediterrani. Experiències inoblidables’, davant de més de 400 convidats, amb una forta presència d’entitats i associacions locals i amb el sector turístic i empresarial àmpliament representat.

L’acte – que ha estat conduït pels periodistes Teresa Clavé i Álvaro Rodríguez, tenia un missatge clar: avui Salou es mira al mirall de la seva història per projectar-se amb més força i compartir-la amb el món. L’acte, inicialment previst al Movistar Arena Madrid, es va ajornar arran del tràgic accident ferroviari d’Adamuz. Finalment, la presentació s’ha celebrat “a casa”, al TAS, en un gest carregat de simbolisme.

Un viatge per la història que uneix passat i futur

Després de la projecció d’un vídeo que convidava a “fer un viatge” per la història secular del municipi — des de l’antic port natural utilitzat per grecs i romans fins a la sortida de l’expedició del rei Jaume I cap a Mallorca —, l’alcalde Pere Granados ha pres la paraula sota el lema projectat a la pantalla: ‘A Salou, fem història’.

granados a salou fem historia

L’alcalde Pere Granados intervé sota el lema projectat a la pantalla “A Salou, fem història” (Aj. Salou)

“Quan parlem de patrimoni, no parlem només de pedres o paisatges. Parlem de memòria, d’identitat i de sentiment de pertinença”, ha afirmat.

Granados ha defensat que el nou producte suposa, a més d’un reforç del sentiment de pertinença, en “una nova manera de descobrir Salou”, més enllà del sol i platja, ordenant, senyalitzant i interpretant rutes històriques, espais recuperats, visites guiades i experiències que connecten el passat amb el present, deixant evident que Salou és una ciutat moderna amb una història mil·lenària.

L’alcalde ha posat especial èmfasi en la futura Ruta del Neolític, que permetrà completar el relat des dels orígens més antics del territori, i en l’objectiu de diversificar i desestacionalitzar la demanda, atraient un visitant interessat en cultura, història, gastronomia i autenticitat. “Volem créixer, però créixer bé i amb rigor. Atraure, però també cuidar i estimar”, ha remarcat, tot agraint “de tot cor” la implicació del sector privat i la col·laboració estratègica amb PortAventura World.

Capacitat per innovar

Tot seguit, la directora general de Turisme de la Generalitat, Cristina Lagé, que s’ha confessat “ser una salouenca més” i que se sent a casa. Despres d’excusar l’absència del conseller Miquel Sàmper, ha subratllat que la iniciativa “encaixa plenament amb el model de turisme sostenible i de qualitat que impulsa el Govern de la Generalitat”, destacant la capacitat de Salou per innovar sense renunciar a les seves arrels i reforçar la seva projecció internacional. En un atenció prèvia als mitjans, Lagé ha dit que Salou és un bon exemple de que “no hi ha una destinació turística bona al món sense que els seus residents no siguin feliços”.

cristina lagé

Cristina Lagé durant la seva intervenció (Aj. de Salou)

La directora general de Turisme ha defensat que el model de sol i platja és plenament vàlid quan va acompanyat de la promoció de la cultura, la llengua i la gastronomia. Ha posat Salou com a exemple de destinació consolidada i exemplar, destacant que aquí “ho tenim tot” i agraint la feina del sector turístic. També ha expressat l’orgull de poder presentar Catalunya com una de les principals destinacions turístiques del món.

El patrimoni també s’assaboreix

Després de l’actuació sorpresa de Rosendo i Saik Promiseamb una cançó dedicada a Salou -, la gala ha girat cap al relat gastronòmic. Els presentadors han recordat que, més enllà de les estrelles Michelin, als restaurants de Salou també brillen els Soles i Soletes.

rosendo i saik promise

Rosendo i Saik Promise han dedicat una cançó a Salou (Aj. Salou)

La responsable de qualificacions gastronòmiques de la Guía Repsol, Melinda Padilla, ha reivindicat que “el patrimoni culinari és memòria viva” i ha celebrat que molts dels xefs participants siguin reconeguts per la guia, símbol d’excel·lència i compromís.

melinda padilla

Melinda Padilla de la Guía Repsol (Aj. de Salou)

Padilla ha recordat que la gastronomia és una peça clau en la revalorització d’un destí turístic. No només és un motiu de viatge, sinó també una experiència emocional que genera vincle amb el territori. Ha afegit que tant l’alta cuina com la restauració “del dia a dia contribueixen a fer que el visitant se senti com a casa, creï una connexió amb el lloc i tingui ganes de tornar”. Aquesta combinació entre qualitat, proximitat i identitat és el que fidelitza i dona valor real al destí, ha remarcat.

Amb dues càmeres retransmetent en directe des del passadís del TAS, els cuiners han anat presentant les 13 creacions (més les postres) que traçaven una línia del temps comestible:

Kallípolis grega – Cook and Travel
Salauris romana (Panis Candidus) – Gastrobar MRKT, d’Edu Cuesta
Vil·la Romana de Barenys (Minutal) – Gastrobar MRKT, d’Edu Cuesta
Carta de població 1194 (Blat del temps) – Infinitum
Jaume I, de Salou a Mallorca – Deliranto
El braç de Santa Tecla desembarca a Salou – Mnudo Restaurant
Els corsaris a Salou – Rock and Grill Restaurant
Torre Vella 1530 – Infinitum
Modernisme / Noucentisme (Duet mediterrani) – Huma
Salou, entre la pesca i l’agricultura – Panorama
De l’estiueig al turisme (Arròs melós mar i muntanya) – Lunattic Restaurant
Festa del calamar – Panorama
Neix el municipi de Salou – Mnudo Restaurant

Postres:

Assortiment de rebosteria selecta – El Rinconcito de Manel
Reinterpretant la taronja – Huma

salou xefs cuinant

Els cuiners han anat presentant les seves creacions (Aj. de Salou)

Cada plat evocava una etapa de la història local: del llegat grec i romà a l’arribada del rei Jaume I; dels corsaris i la Torre Vella al modernisme i l’esclat turístic contemporani. Quan han començat a sonar els primers acords de ‘T’estimo molt’, de Lax’n Busto, i a la pantalla s’hi ha projectat el missatge final — “Salou… la història continua” —, les més de 400 persones assistents han omplert el passadís per tastar les creacions gastronòmiques, convertint el patrimoni en una experiència sensorial compartida.

En l’atenció prèvia davant dels mitjans, el xef Pep Moreno (Deliranto), ha explicat que s’ha adaptat la gastronomia d’èpoques antigues als temps actuals: “Hem intentat explicar aquesta línia del temps de manera que es pugui entendre avui dia”.

pep moreno salou patrimoni mediterrani

Pep Moreno, aquest dilluns al TAS (Aj. de Salou)

Una declaració d’orgull

L’acte no s’ha limitat només a la presentació d’un nou producte turístic, sinó que ha volgut escenificar una declaració d’intencions. Salou aspira a continuar sent un gran referent del turisme tant a nivell nacional com internacional, però també a explicar-se amb més profunditat; a ordenar i reivindicar el seu patrimoni històric i a compartir-lo amb el món. I, sobretot, a reforçar el sentiment de pertinença d’un poble que, aquest vespre, ha bategat al mateix ritme.

RELACIONAT
Logo Oxary - InfoCamp
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore