Camerata XXI juntament amb l’Associació Joan Manén portarà a Reus, Barcelona i Valls ‘Sons de la terra. Homenatge a Antoni Gaudí’, una proposta musical de gran format que connecta natura, memòria i art a través d’un programa que posa en valor les arrels culturals del nostre territori.
El director artístic de l’Orquestra Camerata XXI, Guillem Cabré, ha explicat en roda de premsa que, inspirat en la relació profunda que Antoni Gaudí mantenia amb la natura com a font de bellesa, equilibri i espiritualitat, “el concert planteja un recorregut musical que uneix tradició catalana i creació contemporània“.
Per la seva banda, el regidor de Cultura i Política Lingüística de Reus, Daniel Recasens, ha dit que aquests concerts obren la programació especial “Gaudí: Harmonies de pedra i llum” que Camerata XXI ha preparat per l’Any Gaudí amb el suport de la Diputació de Tarragona. Recasens ha posat en valor que “són propostes com aquesta les que reforcen que Reus és un referent cultural del nostre país”, alhora que contribueixen a que a Reus hi hagi propostes culturals els 365 dies de l’any.
El programa de ‘Sons de la terra’ reuneix obres d’Eduard Toldrà, Ricard Lamote de Grignon, el reusenc Joan Magrané i Manuel Oltra, compositors que, des de perspectives diverses, han dialogat amb la tradició i el paisatge sonor del país.
Un projecte coral i col·laboratiu de gran format
Les interpretacions aniran a càrrec de l’Orquestra Simfònica Camerata XXI, sota la direcció de Daniel Montané, amb la participació del pianista Daniel Blanch, la mezzosoprano Marta Valero i el baríton Lluís Calvet. Hi intervindran també el Cor Ciutat de Tarragona (dir. Xavier Pastrana) com a cor pilot, i el cor participatiu Cantem!, format per 250 cantaires amateurs pertanyents al Cor Ciutat de Tarragona, el Cor Mestral de Vila-seca, la Coral Verge del Camí de Cambrils, el cor l’Aubadera i l’Escola Municipal de Música i Dansa, ambbdues formacions de Móra d’Ebre, i cantaires a títol individual. El projecte Cantem! impulsat per Camerata XXI és una proposta que “posa en valor el treball col·laboratiu i el teixit coral del país”, ha apuntat Cabré.
Amb aquests concerts, Camerata XXI reafirma el seu compromís amb la difusió del patrimoni musical català, la creació contemporània i la construcció de propostes culturals compartides que connecten comunitat, territori i música.
Notes del programa
El concert s’inicia amb l’Interludi de Lionor o ‘La filla del marxant’ d’Eduard Toldrà, una peça que beu directament de la cançó popular i de la sensibilitat modernista. L’obra va ser estrenada el 1934 per l’Orquestra Pau Casals sota la direcció del mateix compositor.
La primera part culmina amb el ‘Tríptic de la pell de brau’ de Ricard Lamote de Grignon, per a piano i orquestra, una composició d’alta intensitat expressiva que transforma paisatges i cants de la península Ibèrica en una arquitectura sonora rica i vibrant.
Després de la pausa, el programa es projecta cap al present amb l’estrena de ‘Tres polifonies per a Antoni Gaudí’ dek compositor reusenc Joan Magrané, escrita per a orquestra de cambra. L’obra dialoga amb l’univers gaudinià a través de tres moviments que combinen referències al Renaixement —amb motets de Jacob Clemens non Papa i Josquin Desprez — i elements simbòlics contemporanis, com la transmutació de les inicials de Gaudí en notes musicals o l’evocació de les campanes wagnerianes del Parsifal.
El concert es clou amb el poema simfònic coral ‘La serra’ de Manuel Oltra, inspirat en textos de Joan Alcover, de qui es commemora el centenari de la seva mort.
Els concerts
Teatre Fortuny (Reus), dissabte, 23 de maig, a les 20.30 h.
Palau de la Música Catalana (Barcelona), dimarts, 26 de maig, a les 19 h.
Centre Cultural Municipal (Valls), dimecres, 27 de maig, a les 20 h.