Arrenca una nova edició del Cicle de Muntanya de la Diputació de Tarragona, la cita anual de referència per als amants de l’alpinisme i l’escalada a la demarcació de Tarragona. A partir del 19 de febrer i fins al 26 de març, cada dijous a les 19 hores, l’Auditori Diputació acollirà sessions que combinaran la projecció de documentals i curtmetratges amb conferències a càrrec de reconeguts professionals de l’escalada i l’alpinisme, amb una destacada presència femenina. Amb l’objectiu d’arribar a més persones, el cicle es torna a descentralitzar i s’han programat sessions a la Bisbal del Penedès, Reus, Montblanc i Tortosa.
Sota el títol “La força del paisatge”, el 19è Cicle de Muntanya tractarà sobre la fascinació de les alçades, dels cims vistos a través d’un objectiu i de la necessitat de captar l’essència de la muntanya a través d’una càmera. Algunes d’aquestes imatges es podran veure en dues exposicions complementàries que s’han programat a Tarragona i Tortosa. L’entrada a totes les sessions del cicle serà gratuïta i amb invitació, que en el cas de l’Auditori s’haurà de recollir una hora abans al mateix recinte.
El cicle
El 19è Cicle de Muntanya arrencarà el 19 de febrer amb la conferència inaugural “Muntanyes a través d’una càmera’, a càrrec del fotògraf i càmera d’alçada professional Luis Miguel Soriano. Amb prop de 30 anys d’experiència, aquest professional ha acompanyat, amb la seva càmera, l’alpinista Carlos Soria en 19 expedicions, un recorregut que l’ha portat a llocs molt diversos, des de les muntanyes de l’Iran, l’Afganistan, la Patagònia o l’Antàrtida fins a les grans serralades de l’Himàlaia i Karakorum i explicarà la gran passió que sent per la muntanya. Aquesta primera conferència es complementarà amb l’obertura de l’exposició “Llums i ombres de muntanya”, formada per un recull de fotografies de paisatge captades del mateix fotògraf Luis Miguel Soriano, i que es podrà a visitar al Palau de la Diputació del 19 de febrer al 28 de març.
El 26 de febrer es projectarà ‘Via Sedna’ (Àustria, 2024), un documental de Ramona Waldner sobre la Caro North i la Marta Guemes, dues dones que van salpar de La Rochelle amb un equip íntegrament femení format per tres escaladores, quatre marineres i una cineasta per travessar el mar Àrtic fins a Groenlàndia i intentar la primera ascensió d’un Big Wall.
La biòloga i muntanyista Estel Parés oferirà el 5 de març la conferència ‘Vertigen’. Compartirà la seva passió per l’escalada de grans parets i l’obertura de nous itineraris en zones properes com Montserrat, Montrebei o el Pedraforca.
El 12 de març el Cicle de Muntanya seguirà amb dues projeccions. La sessió començarà amb ‘The Last Expedition’ de la cineasta i alpinista Eliza Kubarska (Polònia, 2024). Tot seguit, el mateix 12 de març es projectarà el curtmetratge ‘Connecting Tre Cime’ de Marcial Sommer (Suïssa, 2023).
El 19 de març, l’escaladora i guia de muntanya Cecilia Buil oferirà la conferència ‘Motivades, 25 anys d’escalada femenina’.
La cloenda del cicle tindrà lloc el 26 de març amb la conferència ‘From the north to the north’, a càrrec d’Aymar Navarro, primer esquiador de freeride del sud d’Europa que va competir al Freeride World Tour més de vuit temporades.
El Cicle de Muntanya s’allargarà fins al 18 de maig a Tortosa amb l’exposició ‘Bidean’ de Miren Pastor. Aquesta mostra, que s’obrirà al públic el 20 de març al Centre d’Art i Cultura (Pl. Sant Joan, 5), Es tracta d’un conjunt de fotografies de paisatges que conviden explorar la relació profunda entre l’ésser humà i el territori.
El Cicle de Muntanya descentralitza part dels seus continguts amb la ‘Muntanya es mou’
A banda de les sessions programades a l’Auditori Diputació, el Cicle de Muntanya es torna a descentralitzar enguany, En aquest sentit, el documental ‘Via Sedna‘ també es podrà veure a la Bisbal del Penedès (Centre Municipal de Cultura), el 27 de febrer; a Reus (Auditori Higini Anglès al Palau Bofarull) el 3 de març; a Montblanc (Sala de les Corts del Claustre de Sant Francesc), el 13 de març, i a Tortosa (a l’Escola d’Art i Cultura, plaça de Sant Joan, 5) el 20 de març. D’aquesta manera, i sota el lema “La Muntanya es mou” es possibilita que part del contingut del cicle pugui arribar a més persones.