Les entitats lamenten que la consellera de Salut justifiqui que, pel nombre de casos d’ictus que hi ha a Tarragona, no valgui la pena que el servei de trombectomies funcioni les 24 hores
La Plataforma del Camp de Tarragona per la Sanitat Pública i la Federació d’Associacions de Veïns/es de Tarragona (FAVT) han mostrat, a través d’un comunicat, la seva indignació per les declaracions fetes dijous passat per la consellera de Salut, Olga Pané, a Lleida en què afirmava que els casos que hi ha a Tarragona que necessiten trombectomia fora d’horari a l’Hospital Joan XXIII són pocs, -un cas cada tres dies aproximadament-, i això, “juntament amb la dificultat de tenir els equips disponibles 24 hores set dies a la setmana fa aconsellable que potser s’agreguin a Bellvitge”. La consellera també va deixar clar que “l’objectiu” del departament és que tant a l’Hospital Joan XXIII de Tarragona com a l’Arnau de Vilanova de Lleida es puguin fer trombectomies per tractar els ictus tots els dies de la setmana incloent-hi els caps de setmana, però va reconèixer que falten professionals, i per això s’agreguen els tractaments a Bellvitge.
Tant la plataforma com la federació veïnal consideren “alarmant que la màxima responsable de la salut a Catalunya faci comparacions estadístiques sobre la mortalitat per ictus amb tan poca sensibilitat”. Les organitzacions responen que “no es tracta de números, sinó de persones” i afirmen que “l’administració sanitària té l’obligació de garantir la seguretat, la vida i l’atenció urgent de cada ciutadà, sense excuses ni retallades encobertes”. Alhora, recorden que “en un ictus, el temps d’actuació és crític: cada minut compta, i la finestra d’intervenció per evitar seqüeles greus o la mort és extremadament limitada”.
La plataforma i la FAVT alerten que no disposar del servei de trombectomia les 24 hores al Joan XXIII “suposa un risc greu per a tota la ciutadania de Tarragona i de les poblacions que depenen d’aquest centre, inclosos els municipis de les Terres de l’Ebre i el Priorat, que es troben a gairebé una hora de l’hospital Joan XXIII”.
Per tot plegat, les entitats reclamen que “els ciutadans del Camp de Tarragona ens mereixem una unitat de trombectomia operativa les 24 hores, com passa a altres territoris” i afegeixen: “Un servei essencial com aquest no pot estar subjecte a decisions basades en estadístiques simplificades, sinó en criteris de seguretat, equitat i justícia sanitària”.
Per això, exigeixen que el Camp de Tarragona disposi d’un servei d’atenció a l’ictus complet, operatiu 24 h i amb els recursos necessaris, tal com correspon a un territori de més de mig milió d’habitants”.
Finalment, des de la plataforma i la FAVT demanen la dimissió de la consellera Olga Pané “per mostrar un preocupant menyspreu cap a la salut i la vida de la ciutadania que ha e servir”.