El VII Rail Day confirma Port Tarragona com a node ferroviari estratègic del Corredor Mediterrani de Mercaderies

A finals d’any començarà el període de prova de l’ample europeu des de Tarragona i el servei es posarà en marxa a principis de 2027

vii rail day

Més de 150 persones vinculades a l’activitat ferroviària s’han donat cita al VII Rail Day (PORT TARRAGONA)

El VII Rail Day ha confirmat el rol estratègic de Port Tarragona en el desplegament del Corredor Mediterrani de Mercaderies. La jornada, que ha comptat amb més de 150 assistents, ha posat el focus en dos aspectes clau per l’avenç d’aquest corredor: l’arribada de l’ample europeu a Tarragona i al Port i l’impuls a noves terminals intermodals.

En el marc de l’esdeveniment, el nou coordinador del Corredor Mediterrani, Joan Calabuig, ha explicat que les principals actuacions per adaptar el traçat ferroviari fins a Tarragona a l’ample europeu ja han conclòs. Calabuig ha avançat que a finals d’any es durà a terme el període de proves del tercer fil i que, a principis de 2027 es posarà en marxa el servei.

El primer bloc del VII Rail Day ha abordat l’estat actual del mercat ferroviari a Espanya i les perspectives de futur del sistema logístic i ferroviari en un context de transformació i creixement de la intermodalitat. En la primera intervenció, José Miguel Galindo, subdirector adjunt del sector ferroviari de la CNMC, ha assegurat que, si bé els indicadors actuals mostren un baix índex de transport de mercaderies per ferrocarril, accions com el Plan Mercancías 30 ajudaran a promoure aquesta modalitat.

A continuació, Esther García, del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible, ha centrat la seva ponència en el corredor de l’Ebre, la situació actual de les infraestructures i les perspectives de desenvolupament futur d’aquest eix estratègic per al transport de mercaderies. García ha posat en valor el pes que té actualment aquest corredor i ha assegurat que es veurà reforçat per diversos factors com la implantació de l’autopista ferroviària, el Plan Mercancías 30, però també per la posada en marxa de noves terminals com la PortTarragona Terminal Guadalajara-Marchamalo o la futura terminal intermodal de Lleida.

El bloc ha continuat amb una taula rodona dedicada a les millores, obres i afectacions en la gestió del sistema ferroviari, amb la participació de Nuria Lacaci, secretària general de l’Associació de Cargadors d’Espanya (ACE), Francisco José Pardo, director de Transpaís, Eduardo No Varela, de Renfe Mercaderies i Francisco Javier Janéz, d’Adif Logística. La conversa ha posat el focus en la necessitat de planificar i coordinar amb tots els implicats totes aquelles afectacions en la infraestructura que estan previstes, com ara les obres, per a trobar solucions de consens.

Com a tancament d’aquest primer bloc, l’equip comercial de Port Tarragona ha fet una presentació en la qual s’ha explicat l’estratègia intermodal del recinte portuari, basada en un sistema robust i multimodal que inclou la terminal polivalent marítima del Moll d’Andalusia, a la qual opta a explotar una aliança formada per COSCO i PTP; les terminals ferroviàries de la Boella, dins del recinte portuari, i de Guadalajara-Marchamalo, i la Zona d’Activitats Logística.

Ample europeu, el nou escenari

El segon bloc del VII Rail Day ha posat l’accent en el desplegament de l’ample europeu i com això canviarà la realitat de la logística i del transport de mercaderies per ferrocarril. L’encarregat d’encetar aquest bloc ha estat el nou coordinador del Corredor Mediterrani, Joan Calabuig, ha assegurat que en els pròxims mesos encara es patiran algunes dificultats derivades dels treballs de desplegament del tercer fil, però que a partir de l’any vinent “hi haurà beneficis tangibles”. En aquesta línia, ha conclòs que “el Corredor Mediterrani aportarà creixement econòmic i resiliència. Hem de mirar el projecte amb esperança i optimisme perquè ens situarà en primera línia mundial”.

Seguidament, ha estat el torn de Paul Mazataud, de SNCF Réseau. En la seva intervenció, Mazataud ha parlat sobre la col·laboració transfronterera entre gestors d’infraestructures, en el marc d’una harmonització a escala europea de les operatives.

A continuació, Alicia Casart i Jordi Fuster, vinculats a BCL, Barcelona Regional i la Cambra de Comerç de Barcelona han presentat les conclusions de l’estudi ‘¿Cuantos trenes podemos encajar en la red?’. Casart i Fuster han assegurat que, amb el progressiu desplegament del Corredor, el sistema ferroviari català patirà problemes per manca de capacitat. En aquest sentit, han defensat la necessitat de comptar amb nous apartadors, que permetin gestionar millor el pas de trens de mercaderies i de passatgers i reduir els colls d’ampolla.

La taula rodona ‘European gauge – the day after’, moderada per Sandra Ferrari, directora de la 6th Rail Freight Corridor, ha tancat les sessions del VII Rail Day. En ella, hi han participat Antonello Viccini, representant de la terminal de la Llagosta, Petros Papaghiannakis, director general de la Línia Figueres-Perpinyà i Marc Salas, Transfesa France. En aquest diàleg, s’ha posat l’accent en la necessitat de prioritzar la resiliència de la infraestructura existent per sobre de la construcció de nous traçats, per a garantir que no es tornin a produir greus afectacions derivades d’una climatologia extrema, com els patits a principis d’any.

En el tancament de la jornada, el secretari de Mobilitat i Infraestructures de la Generalitat, Manel Nadal, ha posat en valor el treball que està fent el govern català amb la redacció d’estudis sobre el futur Eix Transversal Ferroviari i sobre la zona de Tarragona per trobar solucions als colls d’ampolla que presenta la infraestructura.

Per la seva part, el president de Port Tarragona, Santiago J. Castellà, ha clos el Rail Day destacant l’èxit de la jornada i la qualitat dels debats generats i ha reivindicat la necessitat de continuar impulsant espais de trobada com aquest, que permeten compartir coneixement, alinear estratègies i avançar en la transformació del sistema logístic i ferroviari.

RELACIONAT
Logo Oxary - InfoCamp
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore