Investigadors de l'ICIQ reben 2 MEUR per fabricar fàrmacs a través d'una molècula abundant a l'espai interestel·lar

El projecte es basa en el control dels 'carbins' per simplificar l'obtenció de medicines

L'investigador Marcos García Suero, coordinador de l'equip de recerca de l'ICIQ que investiga les reaccions basades en els 'carbins' per tal de simplificar l'obtenció de medicines L'investigador Marcos García Suero, coordinador de l'equip de recerca de l'ICIQ que investiga les reaccions basades en els 'carbins' per tal de simplificar l'obtenció de medicines ICIQ
Dimarts, 10 Desembre 2019 14:37

L'Institut Català d'Investigació Química (ICIQ), amb seu a Tarragona, ha rebut un ajut europeu de dos milions d'euros per finançar un projecte que pivota entorn els 'carbins', unes molècules versàtils que simplifiquen l'obtenció de medicines. Són molt abundants a l'espai interestel·lar. Les van detectar els astrònoms als anys 30. El 'carbí', format només per un àtom de carboni i un d'hidrogen, és molt reactiu i molt poc tractat en laboratori. L'equip de recerca de l'ICIQ, coordinat per l'asturià Marcos García Suero, va descobrir com controlar els 'carbins' i utilitzar-los per acoblar noves molècules. L'objectiu final és ajudar a resoldre problemes de síntesi en el descobriment de fàrmacs i materials.

Dos milions d'euros per a la química estel·lar. Ajudar a fabricar fàrmacs de manera més senzilla o, fins i tot, obtenir-ne de nous a través d'una molècula molt abundant a l'espai interestel·lar. Aquest és el projecte que porten a terme aquest equip d'investigadors de l'ICIQ, que acaba de rebre una injecció de 2 milions d'euros a través d'un ajut europeu, segons informen fonts de l'institut.

Marcos García Suero ha estat reconegut amb l'anomenada Ajuda Consolidador per part del Consell Europeu d'Investigació -ERC en les sigles en anglès. Gràcies a aquest ajut, es podrà finançar el desenvolupament d'estratègies catalítiques basades en 'carbins' per ajudar a resoldre importants problemes de síntesi en el descobriment de fàrmacs.

Sota el títol "Noves regles de reactivitat del carboni per a l'edició molecular" -en anglès: "New carbon reactivity rules for molecular editing; Carbyne"-, el projecte es desenvoluparà en el període 2020-2025. Marcos García Suero, però, no és el primer científic que mira a les estrelles a la recerca d'inspiració.

Mirant a l'espai per facilitar la síntesi de nous fàrmacs

Els 'carbins' van ser una de les primeres molècules detectades en l'espai exterior i avui són considerats una peça imprescindible del puzle de la vida. Amb una de les arquitectures químiques més simples, l'estructura dels 'carbins' els fa extremadament reactius. Tres dels seus electrons estan disponibles per a formar enllaços amb altres molècules. Aquesta alta reactivitat dels 'carbins' ha fet difícil treballar amb ells i durant anys ha frenat el seu ús en recerca.

En els últims anys, el grup de recerca liderat per García Suero, ha estat pioner en la generació catalítica d'equivalents sintètics de 'carbins', innovació publicada a la revista 'Nature' en 2018. Ara, i gràcies als dos milions d'euros de l'ajuda Consolidator de l'ERC, l'equip de científics catalans explorarà noves estratègies catalítiques basades en 'carbinos', capaces d'arribar a un espai químic molt difícil amb les metodologies actuals. Aquest projecte podria resoldre problemes sintètics importants amb potencial aplicació en el descobriment de nous fàrmacs, agroquímics o materials.

Per exemple, l'equip ja ha utilitzat equivalents de 'carbins' per agregar nous fragments a molècules ja "acabades", sense haver d'alterar tot el procés de síntesi des de zero, la qual cosa sol ser lent, problemàtic i costós. El grup de recerca també ha desenvolupat una nova reacció capaç d'editar els esquelets de molècules orgàniques trencant forts enllaços dobles carboni-carboni i inserint un àtom de carboni addicional a través d'una estratègia catalítica. Amb aplicacions en molts camps, la nova química dels 'carbins' és especialment prometedora per aconseguir un espai químic difícil d'imaginar amb estratègies convencionals.

Des de l'ICIQ es destaca que l'ajuda europea representa un impuls a la trajectòria de l'equip de García Suero. "Aquest és un gran reconeixement al treball que el meu equip ha desenvolupat a l'ICIQ i un suport econòmic substancial per als següents cinc anys", agraeix el químic asturià. Amb aquest nou projecte l'ICIQ suma un total de vuit ajudes del Consell Europeu per a la Recerca (ERC) vigents en l'actualitat.