Aquesta web utilitza cookies pròpies i de tercers per oferir-te una millor experiència i servei. En navegar o utilitzar els nostres serveis, aceptes l'ús que en fem.

Publicitat

InfoCamp | Arxiu de notícies de la Conca de Barberà
Gastronomia Josep Lluís Eras / El Portal Nou

‘Aquí, vins catalans' distingirà els establiments que disposin a les cartes de vins d'un 60% de productes catalans

Promoure una major presència dels vins de les DO del país en un dels sectors clau en la seva comercialització i difusió com és el de la restauració. Aquest és l'objectiu de la campanya Aquí, vins catalans, que ahir es va presentar al simbòlic Viver de Celleristes de Barberà de la Conca, amb la presència de la consellera d'Agricultura, Meritxell Serret.

La iniciativa de l'Associació Leader de Ponent, que té la complicitat del Consorci Leader de Desenvolupament Rural del Camp, té com a primers destinataris els restaurants. Així, es distribuirà un distintiu entre aquells establiments que ofereixin a la carta de vins almenys un 60% de productes de les DO catalanes. Aquests, a banda de poder exhibir-lo a les portes dels restaurants i a les cartes, formaran part d'una campanya de promoció que inclourà entitats públiques i privades, els sectors vinculats a la gastronomia i el turisme, i les xarxes socials.

En contrapartida, els clients podran saber d'entrada quins són els establiments que donen visibilitat als productes del territori. I a la vegada, on poden descobrir la riquesa vitivinícola del país.

Meritxell Serret va aplaudir aquesta iniciativa en un moment en què el sector “s'ha convertit en un dels motors del país”. La consellera va destacar el paper que ja desenvolupa però va afirmar que encara ha de tenir més transcendència. D'una banda, per la vinculació al medi d'uns professionals que tenen cura del territori. De l'altra, pel que suposa directament en el desenvolupament econòmic rural desenvolupant altres activitats lligades a la gastronomia i el turisme. I al davant, el repte de “fomentar el relleu generacional”, va concloure la consellera.

Encara amb molt de camí per recórrer

Tot i que el volum de vendes de vins catalans ha crescut un 29,2% en els darrers tres anys i que els productes del país ja van ser el 2015 els segons més consumits a l'hostaleria, queda encara molt camí per recórrer. Juanjo Cerezuela, president de l'Associació de Sommeliers de Lleida, va posar el dit a la nafra. Segons el seu parer, a Tarragona, Lleida i Girona es poden millorar les xifres, però cal posar la mirada cap a Barcelona, que “és la zona menys productora de Catalunya però on hi ha més públic”.

Medi Ambient Josep Lluís Eras / El Portal Nou

Els municipis podrien adoptar aquest sistema de recollida, a partir del 2019

La majoria dels alcaldes de la Conca de Barberà s'han mostrat inicialment favorables a aplicar la recollida de residus porta a porta als municipis de la comarca el 2019. Aquest any finalitza el contracte vigent amb l'empresa que fa la recollida i, segons assenyalen, seria un bon moment per fer aquest pas. De fet, Josep Andreu, alcalde de Montblanc, s'ha ofert per aplicar al seu municipi el pla pilot del nou servei. Altres alcaldes han destacat la importància de preparar un projecte conjunt a fi d'abaratir els costos i no encarir el servei.

La reunió dels alcaldes de la Conca va tenir la presència de Josep Maria Tost, director de l'Agència de Residus de Catalunya (ARC). Tost va destacar que perquè funcioni un servei com aquest cal fer uns bons estudis individualitzats que analitzin les necessitats de cada municipi.

La Conca de Barberà és una de les deu comarques catalanes capdavanteres en matèria de recollida selectiva de residus, segons Tost. Pel director de l'ARC, la Conca té cinc anys d'avantatge en matèria de percentatges de recollida selectiva de residus sobre les previsions de requeriments que té la Unió Europea. Per aquest motiu, va expressar el suport als projectes que en aquests moments hi ha sobre la taula a la Conca de Barberà per millorar la recollida selectiva i el reciclatge.

Cultura Josep Lluís Eras / El Portal Nou

La Fira dels seguidors de Playmobil atrau un turisme positiu per al comerç

Una mitjana de més de 3.200 persones diàries, tot i l'aiguat del primer cap de setmana, certifiquen el paper d'atracció de visitants del festival Clickània de Montblanc. És un públic bàsicament familiar que “ha ajudat a dinamitzar el teixit econòmic de Montblanc”, diuen en l'organització. “Els comerços de la vila i, molt especialment els restaurants, han notat positivament l'efecte del festival” atenent el perfil de visitants.

En absència de les xifres definitives d'ahir, el primer cap de setmana van registrar-hi més de 6.500 visitants i dissabte hi va haver 3.200 persones que van participar de l'esdeveniment. Clickània atrau visitants del Camp de Tarragona, les Terres de l'Ebre, la zona metropolitana de Barcelona, el Penedès, la Catalunya Central i la plana de Lleida. En aquesta edició s'ha notat un augment de visitants del País Valencià, que van aprofitar la festivitat del 9 d'octubre. Però també, de procedents de les comarques de Girona.

Enguany també hi ha hagut una especial implicació del comerç amb l'exposició 'Click Patum' i oferint vals de compra. I cal afegir-hi la programació d'exposicions, espai de venda, jocs i tallers, actuacions al carrer, el concurs 'Click Amagat' i el concurs de diorames.

Societat Redacció Infocamp

Mateu va ser alcalde del 2007 al 2011 i actualment era regidor

L'Ajuntament de Sarral ha informat de la mort ahir després d'un llarg procés de malaltia de l'exalcalde de Sarral i actual regidor, Anton Mateu Miret als 65 anys. Anton Mateu Miret va ser alcalde de Sarral durant el mandat 2007-2011 i regidor durant els períodes 2003-2007, 2011-2015 i en la nova legislatura començada el 2015.

Aquest diumenge, entre les 16:00 i les 21:00h, la família serà al Tanatori de Montblanc, i el funeral es farà demà dilluns 17 d'octubre, a les 10:00h, a l'Església de Santa Maria de Sarral. L'Ajuntament de Sarral lamenta la pèrdua d'una persona molt vinculada al municipi i al seu consistori.

Empreses Josep Lluís Eras / El Portal Nou

L'objectiu és prmoure empresarialment i turísticament el municipi

L'Ajuntament de l'Espluga de Francolí ha signat un conveni amb la Unió de Botiguers i Empresaris amb l'objectiu de promoure empresarialment i turísticament la vila. A la reunió hi van assistir l'alcalde, David Rovira; el regidor de Comerç, Antoni Vendrell; la presidenta de l'associació empresarial, Maria Teresa Martí, i també altres representants de les agrupacions comercials i empresarials.

Així, l'Ajuntament farà una aportació econòmica anual destinada a finançar les polítiques de dinamització que estableixin els comerciants i empresaris locals, que per altra banda col·laboraran en la promoció turística exposant i difonent el material promocional de l'oficina municipal de turisme. El consistori també vetllarà per la difusió de l'activitat comercial i turística davant organismes com ara el Consell Comarcal, la Diputació i la Generalitat. Per tal de fer un seguiment d'aquest pla d'actuació, es constituirà una comissió bilateral que analitzarà el desenvolupament de les polítiques consensuades i les millorarà en cas que calgui.

Segons el consistori, aquest és un acord “basat en la col·laboració altament enriquidora entre el sector públic i el sector privat de la vila, nascut amb la vocació de crear sinergies que ajudin al desenvolupament econòmic, turístic, cultural i social” de l'Espluga de Francolí.

Cultura Redacció Infocamp

Montblanc torna a ser capital del turisme en família amb el festival de Playmobil

Unes 6.500 persones han assistit aquest cap de setmana a la novena edició del festival de Playmobil realitzat al recinte de Sant Francesc de Montblanc. Tot i que la pluja del diumenge ha condicionat molts desplaçaments, s’ha comptat amb quasi bé uns 3.200 assistents al llarg de la jornada. Segons l'organització, la valoració general del cap de setmana "ha estat molt bona i les novetats han estat molt ben acollides pels visitants", sobretot l’exposició 'ClickPatum', que ha permès donar un aire diferent a la sala de les Corts Catalanes, i la varietat i complexitat dels diorames temàtics.

El públic, majoritàriament familiar i de proximitat, provenia del Camp de Tarragona, les Terres de l’Ebre, l’àrea metropolitana de Barcelona, del Penedès, de la Catalunya Central i de la Plana de Lleida. Aquest any però s’ha notat un increment de visitants d’Osona, de Girona i també del País Valencià, que han aprofitat la festivitat del dia 9 d'octubre per viatjar.

La gran quantitat d’assistents de Clickània ajuda any rere any a dinamitzar el teixit econòmic de Montblanc. Els comerços de la vila, en especial els restaurants, han notat molt positivament l’efecte d’aquest festival. Un tret important a destacar d’aquest edició és l’especial implicació de la Unió de Botiguers i Comerciants de Montblanc, que ha patrocinat l’exposició 'ClickPatum' i ha ofert vals de compra en els sortejos diaris del festival.

La programació del proper cap de setmana comptarà amb un seguit d’actes semblants als d’aquest primer: exposicions, espais de venda, jocs i tallers, actuacions al carrer, concurs ‘click amagat’ i concurs de diorames, entre d’altres. El concurs popular de diorames, amb més d’una trentena de participants aquest primer cap de setmana, tornarà a ser doble.

Els guanyadors del primer cap de setmana han estat: a la categoria 'Espitllera' (fins a 6 anys) la Cristina Martí en primer lloc i el Nil Asensio i el Biel Campdepadrós en segon (ex-aequo). A la categoria 'Merlet' (de 7 a 11 anys) el guanyador del primer lloc ha estat el Ferran Gil i la guanyadora del segon l’Anna Brugarolas. A la categoria Torre (de 12 a 16 anys) la Marta Andreu ha obtingut el primer lloc i l’Anna Andreu el segon. Finalment, a la categoria Muralla (més de 17 anys) l’Anna Maria s’ha emportat el primer lloc i l’Òscar Torres el segon.

Aquest any es repeteix el concurs d’Instagram en el qual es pot participar, fins el diumenge 16 d’octubre, ja que el dia 19 s’escollirà la fotografia guanyadora d’entre les cinc finalistes a través del compte de @montblanc_medieval. Per participar-hi cal ser seguidor de @montblancmedieval i etiquetar les fotografies amb els hashtags #montblancmedieval i #clickània2016. Tota la informació relativa al festival segueix disponible al web www.clickania.cat i a través de les xarxes socials.

Cultura Redacció Infocamp

El festival del Playmobil instal·larà el nou ‘Click Patum’ i millorarà la visibilitat de la resta de diorames

Un any més, a partir del dia 8 d’octubre i durant dos caps de setmana consecutius, Montblanc es convertirà en la capital del món del Playmobil acollint a aficionats , col·leccionistes i famílies que podran gaudir d’un gran ventall d’activitats orientades a tot tipus de públic.

Els horaris són els següents: dissabte 8 i dissabte 15, de 10h a 20h; i diumenge 9 i diumenge 16, de 10h a 19h. Els preus són populars i varien segons l’edat de l’infant oscil·lant entre l’entrada gratuïta dels menors de sis anys, els 2 euros pels nens i nenes de set a tretze anys i 3 euros pels majors de catorze.

L’antiga església de l’hospital de Santa Magdalena, el Centre d’Interpretació de l’Art Rupestre i l’antiga església i el claustre de Sant Francesc són, un any més, els espais escollits per convidar als visitants a passejar i conèixer el nucli històric de Montblanc. A més a més, el festival proposa activitats tant a l’espai firal com pels carrers i places de la vila.

Seguint el format de les passades edicions, a la nau central de l’antiga església i a les sales del claustre hi haurà l’exposició central de diorames temàtics dels quals el públic podrà votar quin li agrada més. Els diorames d’aquest any són: 'La presó' de The Walking dead, 'Relat's d’Edgar Allan Poe, 'La batalla de riu Cefís', 'El baixador del Passeig de Gràcia', 'Un passeig pel bosc', 'L’illa dels Pirates', 'el Poblat de l’Oest' i 'Montblanc Medieval'. A més a més, durant els dos caps de setmana, a l’antic hospital de Santa Magdalena es podrà tornar a gaudir de l’exposició dels muntatges dels aficionats que participen en la novena edició del concurs de creació de diorames.

Un any més, Clickània oferirà el taller de customs on, en base a la imaginació i la creativitat s’aprèn a personalitzar els clicks i a donar-los un aspecte diferent a l’original; les activitats per als més petits amb la col·laboració del Càmping Serra de Prades; el diorama de la prehistòria al CIAR (Centre d’Interpretació de l’Art Rupestre) on també es podran contemplar les reproduccions de les pintures de les Muntanyes de Prades; la visita a les torres de la muralla i el pas de ronda; i la cercavila del seguici infantil de Montblanc.

Per seguir amb un dels objectius principals d’aquest esdeveniment com és interactuar amb els visitants, enguany torna el concurs del ‘Click Amagat’ en el qual quinze botigues del nucli històric de Montblanc creen diorames als ses aparadors i hi amaguen uns clicks que cal trobar i que representen personatges relacionats amb la Setmana Medieval del municipi; i el concurs d’Instagram per als seguidors de 'montblanc_medieval' que hauran d’etiquetar les fotografies amb els hashtags #montblancmedieval i #clickània2016.

De la mateixa manera que en edicions anteriors, sis de les botigues de Montblanc oferiran novetats, productes descatalogats, complements i gadgets, entre d’altre coses, al públic interessat.

Les novetats

Les novetats de Clickània 20016 estan orientades a millorar aspectes com la comoditat i la satisfacció final del públic i seguir sorprenent a tots els visitants. Per una banda, a la sala de les Corts Catalanes del claustre de Sant Francesc s’hi ha instal·lat la ‘Click Patum’, una fantàstica exposició de diorames que representen escenes i comparses de la Patum de Berga. A més, l’estructura de fusta central que ha estat característica de les vuit anteriors edicions i que es va veure en el Terrània de la nau central de l’antiga església de Sant Francesc es veurà d’una forma diferent que permetrà que els visitants puguin apreciar els diorames des dels quatre costats. Finalment, a l’absis de la nau central de l’antiga església de Sant Francesc s’instal·larà un gran diorama de 6mx4m que representa el nucli històric de Montblanc.

Societat Josep Lluís Eras / El Portal Nou

El grup dels independents i el PSC van entrar ahir una moció de censura contra el polèmic alcalde dels caramels

El polèmic alcalde de Querol, Miguel Uroz (Gipqfic), té els dies comptats en el càrrec si prospera la moció de censura que ahir van presentar conjuntament els grups municipals de Coalició d'Independents per Querol (CIQ) i la regidora del PSC Maria Pilar Iglesias. L'edil socialista va ser qui va demanar la paraula en el ple celebrat divendres per anunciar que donava per liquidat l'acord de govern que sostenia la figura d'Uroz a l'alcaldia.

Segons un comunicat de la CIQ, “els motius principals del trencament són deguts a tot un itinerari de decepcions i humiliacions” que s'atribueixen a Miguel Uroz, a qui acusen d'haver dirigit l'alcaldia del poble “des de la prepotència i els costums tradicionals d'un cacic”. El cap del grup municipal de la CIQ i candidat a rellevar l'actual alcalde, Jordi Pijoan, referma que ha estat aquesta actitud autoritària la que ha desembocat en la presentació de la moció de censura.

Per a la CIQ, l'actitud de la regidora socialista suposa també una represa de la normalitat política al municipi si es té en compte que Uroz ja va ser expulsat del PSC per la seva imputació en un presumpte cas de corrupció, prevaricació i malversació. Per aquest motiu, des de la CIQ consideren que el relleu a l'alcaldia ha de permetre “trobar noves vies de consens i de treball conjunt que retornin la bona convivència al nostre municipi”.

Uroz ha estat una figura polèmica abans i després d'assumir l'alcaldia. En campanya electoral va ser notícia per haver aturat un autobús escolar en un revolt de carretera per regalar caramels. Ja com a alcalde va amenaçar els veïns de Querol si no treien l'estelada de l'entrada del poble i va retirar la senyera en punts del municipi malgrat que no eren de titularitat de l'Ajuntament. Entre les gotes que ara han fet vessar el got hi ha hagut l'enviament de cartes en què es menysprea i fins i tot s'arriba a insultar representants de les entitats veïnals del municipi que li qüestionen la gestió.

Cultura Redacció Infocamp

Ha comptat amb diferents novetats com el Vitromusical que ha fusionat la música amb les exhibicions dels mestres vidriers

La III Festa del Vidre Artesà de Vimbodí i Poblet, VITRUM, ha tancat aquest diumenge una edició que ha servit per consolidar l’esdeveniment i situar-lo en el mapa dels festivals europeus a l’entorn del vidre. VITRUM ha superat les previsions de visitants i ha tingut entre els seus plats forts les exhibicions de vidre bufat de quatre dels deu mestres vidriers més destacats de l’Estat: Igor Obeso, Diego Rodríguez, Manuel García i Ferran Collado; que s’han afegit al mestre vidrier del municipi, Paco Ramos.

Altres actes destacats

Una altra de les novetats destacades d’enguany han estat la creació d’un gran setrill de gel, a càrrec de l’escultor barceloní Ivan López; la rebuda i proclamació de l’escriptora i periodista Empar Moliner com a vidriera d’honor, o el Vitrumusical que han fusionat la música amb les exhibicions dels mestres vidriers. En total, aquesta tercera edició, ha aplegat una cinquantena d’activitats lúdiques al voltant de l’activitat vidriera, omnipresent a la vila durant la primera meitat del segle XX.

L’alcalde del municipi, Joan Güell, ha destacat la gran col·laboració de tot el poble en aquesta festa que, segons ha dit, ha de continuar creixent i millorant en successives edicions.

Medi Ambient Josep Lluís Eras / El Portal Nou

La Generalitat creu que encara no hi ha prou dades per decidir l'extensió de la mesura a altres espais naturals del país

Disposar del carnet de boletaire continuarà sent un requisit indispensable a l'hora d'intentar omplir el cistell al Paratge Natural d'Interès Nacional de Poblet i a la seva zona d'influència. El Departament de Territori i Sostenibilitat, a proposta de la junta rectora del parc, ha decidit prorrogar per a tot el 2017 el pla pilot que la Generalitat ja va posar en marxa a la zona el mes de setembre del 2012.

Durant dues anualitats, i a través d'aquest mecanisme, el pla pilot ha permès recollir dades sobre els usuaris i l'estat de conservació dels boscos. Però es considera que aquestes dades són encara insuficients per “tenir uns resultats més representatius i conclusius” que permetin “poder valorar una regulació de la recollida de bolets per a tot Catalunya”.

Dit d'una altra manera; en l'argument de la mateixa pròrroga s'explicita per què la mesura no s'aplica en altres boscos del país on determinats sectors també n'han plantejat la regulació. “Serà un cop es doni per acabada l'experiència de Poblet que es determinarà la possibilitat d'aplicar-la en altres llocs”, assenyalen des del Departament de Territori i Sostenibilitat. Són casos com el del massís de l'Orri (Pallars Sobirà i l'Alt Urgell), Setcases (Ripollès) o els Ports (Baix Ebre i Montsià), on es proposa l'obtenció d'un carnet gratuït que té finalitat bàsicament estadística.

Un cop s'ha aprovat el decret de la pròrroga, ara pertocarà fer el desenvolupament del reglament, que es preveu que estarà enllestit aquesta mateixa setmana. Amb tot, remarquen des del govern, “el sistema serà el mateix i no es preveu que s'hi incorporin novetats significatives respecte al funcionament d'anys anteriors”.

Així, si es mantenen les tarifes de la darrera campanya, el preu públic establert per obtenir l'autorització de collida de bolets a Poblet serà de 10 euros per a tota la temporada, per a majors de 18 anys, i de 5 euros per als menors d'entre 14 i 17 anys i jubilats. L'autorització diària val 3 euros per persona.

Per als empadronats i persones amb la condició de veïnatge als municipis de l'Espluga de Francolí, Montblanc, Prades i Vimbodí i Poblet, el cost és d'1 euro per a tota la temporada. L'autorització permet plegar com a màxim 6 quilos per persona i dia i la recaptació es reinverteix en actuacions en benefici de l'espai natural.

Dilluns, 03 Octubre 2016 08:09

Comencen un pla pilot de residus a la Conca

Medi Ambient Josep Lluís Eras / El Portal Nou

Grans comerços de l'Espluga, Montblanc i Santa Coloma de Queralt fan servei porta a porta de recollida d'envasos

Aquest mes han començat a la Conca de Barberà la prova pilot del servei de recollida porta per porta d'envasos a grans productors dels eixos comercials de l'Espluga de Francolí, Montblanc i Santa Coloma de Queralt. Durant l'estiu un educador ambiental ha informat tots els comerços inclosos en aquestes rutes del nou servei i els ha facilitat un díptic informatiu i un paquet de bosses de color groc per fer la recollida. Aquestes bosses també es poden aconseguir al Consell Comarcal i als ajuntaments de l'Espluga i Santa Coloma.

El sistema de recollida seguirà la mateixa dinàmica que el cartró comercial. Els comerços dipositaran les bosses identificables de color groc, juntament amb el cartró comercial. La resta es recollirà en les condicions establertes i serà dipositada als punts prèviament definits i en els dies i horaris marcats.

Els dies en què es recollirà la fracció seran els mateixos que actualment amb el cartró comercial. L'objectiu és augmentar la recollida selectiva d'envasos, disminuir la fracció de resta dipositada als contenidors de rebuig i treure el màxim volum d'envasos de l'interior dels municipis i eixos comercials.

Cultura Redacció Infocamp

L'escriptora i periodista ha rebut el títol de Vidriera d'Honor en el marc de la III Festa del Vidre Artesà, inaugurada pel conseller Jordi Baiget

Empar Moliner ja sap què és bufar i fer ampolles. L'escriptora i periodista ha rebut aquest dissabte al migdia la distinció de Vidriera d'Honor que li ha atorgat l'Ajuntament de Vimbodí i Poblet en el marc de la III Festa del Vidre Artesà, VITRUM, que se celebra al llarg de tot el cap de setmana. Després de ser obsequiada amb el porró que acredita aquesta distinció honorífica, Moliner ha acceptat de gust la invitació per bufar la canya del vidrier, de la qual ha sorgit una personal ampolla de vidre de formes sinuoses, davant l'aplaudiment del nombrós públic que ha assistit a l'acte. Tot seguit, el conseller d'Empresa i Coneixement de la Generalitat, Jordi Baiget, ha inaugurat oficialment la festa, acompanyat de l'alcalde de Vimbodí i Poblet, Joan Güell, de la resta de regidors i regidores, d'alcaldes de municipis veïns, d'altres autoritats de la demarcació i de la mateixa Empar Moliner.

Amb aquesta distinció a l'escriptora i periodista, la primera persona que rep aquest títol simbòlic en el marc de la festa vimbodinenca, l'Ajuntament pretén reconèixer l'aportació de persones o entitats a la cultura, al lleure i a l'arrelament al país, així com la seva transparència i claredat -talment com el vidre- a l'hora d'expressar les seves opinions, segons ha indicat l'alcalde. Joan Güell ha agraït, així mateix, la presència del conseller Baiget, i de la resta d'autoritats, presències, que com la d'Empar Moliner, donen relleu i prestigi a aquest esdeveniment únic a Catalunya. Uns i altres han fet un recorregut pel mercat d'artesania i per diferents activitats que es duen a terme a la festa del vidre artesà.

VITRUM (www.museudelvidre.cat) és un esdeveniment de caire familiar que celebra enguany la tercera edició disposat a consolidar-se com la gran festa del vidre bufat del país. A més del mercat d'artesania, compta amb actes de caire lúdic, exhibicions en directe amb mestres vidriers d'arreu de l'Estat, tallers i concursos. Tampoc no hi falten espectacles relacionats, d'una manera o d'una altra, amb el vidre i tot el que l'envolta. La gastronomia serà un altre dels àmbits temàtics relacionats amb aquesta festa. La distinció de la primera vidriera d'honor de VITRUM en serà, sens dubte, un dels actes destacats.

 

Gastronomia Redacció Infocamp

Elaborat amb una varietat de fins a 12 herbes diferents de la zona, el 'Licor d’Herbes del Bosc de Poblet' vol ser un licor diferent i alhora continuar amb la tradició dels monestirs en l’elaboració de licors amb fins medicinals

Anís, camamilla o salvia són alguns dels ingredients que confereixen el sabor personal i intransferible del nou licor del Monestir de Poblet. I és que aquest és justament l’objectiu que es perseguia: elaborar un producte nou que no s’assemblés a cap altre dels que s’elaboren a la resta de monestirs.

Per trobar la fórmula exacta de el 'Licor d’Herbes del Bosc de Poblet' l’empresa vimbodinenca On The Rocks ha invertit fins a vuit mesos de treball intens plens de proves amb diferents combinacions, mesures i quantitas per obtenir, com sempre, un licor pur i honest, 100% natural. De fet aquesta era una de les condicions principals de l’encàrrec,que les herbes fossin autòctones i que els ingredients provinguessindela zona del Bosc de Poblet, el paratge natural que envolta el monestir i que compta amb la única comunitat de roure reboll (Quercuspyrenaica) de tota Catalunya.

Unes 100 persones ja han pogut provar el licor al mateix Celler del Monestir i han pogut comprovar el regust dolç i especiat del producte així com també el color groc palla amb reflexes verds i taronges tal i com apunta la nota de cata. Pel que fa a l’ampolla l’etiqueta s’inspira en els arcs de punta del monestir i també l’ha el.laborat una empresa local.

'Licor d’Herbes del Bosc de Poblet' té un grau alcohòlic de 24% vol. ija es pot adquirir a la botiga del Monestir.

Divendres, 30 Setembre 2016 16:35

El conseller Baiget inaugura el VITRUM

Cultura Redacció Infocamp

La III Festa del Vidre Artesà aplegarà una cinquantena d'activitats lúdiques a l'entorn de l'activitat vidriera i un mercat d'artesania, els dies 1 i 2 d'octubre

El conseller d'Empresa i Coneixement de la Generalitat, Jordi Baiget, inaugurarà aquest dissabte al migdia la tercera edició de la Festa del Vidre Artesà de Vimbodí i Poblet, VITRUM, un esdeveniment que durant tot el cap de setmana aplegarà una cinquantena d'activitats lúdiques a l'entorn del vidre artesanal.

Enguany s'hi inclouen activitats noves respecte a altres anys. Així, es nomenarà l'escriptora i periodista Empar Moliner com a primera Vidriera d'honor de la festa, un reconeixement aquest -el de vidrier o vidriera- que preveu tenir continuïtat any rere any. També s'iniciarà el primer concurs d'allioli, i s'augmentaran les exhibicions de vidre bufat amb l'arribada dels mestres vidriers Igor Obeso (País Basc), Diego Rodríguez (Segòvia), Manuel García (Almeria) i Ferran Collado (Barcelona), que s'afegiran al de Vimbodí, Paco Ramos.

VITRUMUSICAL

Les novetats, però, no s'aturen aquí. La part musical d'enguany -VITRUMUSICAL- anirà a càrrec de Binrium Duo, amb Conrad Setó i Roger Conesa (teclats electrònics i saxo), els quals interpretaran un repertori creat especialment per a VITRUM i que fusionarà la música amb les exhibicions de vidre dels mestres vidriers.

D'altra banda, enguany el vidre també compartirà protagonisme -de manera efímera- amb el gel, en l'activitat «De 1.000º a 0º», en la qual l'artista barceloní Ivan López crearà una escultura de gel que representarà una peça de les que habitualment s'elaboren al museu. I dues novetats més d'enguany: l'exposició de joies creades amb vidre per alumnes de l'Escola d'Art i Disseny de la Diputació a Tarragona, i la conferència pràctica sobre la creació de vitralls, a càrrec de l'artesana vitrallera Loli Lafuente.

El programa de VITRUM es completa amb jocs infantils, conta-contes, l'esmorzar popular, el concurs de beure amb porró amb estil, l'Abraçat 3.0 (al carrer de les Abraçades, un dels més estrets de l'Estat), visites al Museu i Forn del Vidre i el tradicional mercat d'artesania, entre altres activitats (veure programa adjunt). Enguany, una de les vies per accedir al conjunt del programa festiu serà l'original i innovador codi QR fet en vidre per l'artista Noemí Blanco, codi que els visitants podran trobar al punt d'informació.

Organitzada per l'Ajuntament de Vimbodí i Poblet, la Festa del Vidre Artesà de Vimbodí i Poblet compta amb la col·laboració d'entitats ciutadanes, particulars, empreses i institucions.

Una tradició arrelada

VITRUM pretén recuperar l'esperit vidrier que va impregnar la vila durant la primera meitat del segle XX, quan hi van arribar a funcionar fins a quatre forns de vidre i una activitat paral·lela de revestit de garrafes amb sarga. Però la tradició vidriera al municipi de Vimbodí i Poblet és molt més remota: es remunta ni més ni menys que al segle XII, en plena construcció del monestir de Poblet, prop del qual va existir temporalment un forn on es fabricaven els llums i les vidrieres per a la nova abadia cistercenca.

No va ser fins a principis del segle XX quan la producció vidriera va esdevenir una indústria. S'hi produïen objectes per a diferents usos: industrial, religiós, decoratiu, agrícola i especialment d'ús domèstic. Les principals peces que sortien dels forns eren porrons, setrills i garrafes de vidre català verd i blanc, i també càntirs, salers, abeuradors de canaris i peces decoratives. Actualment, el Museu i Forn del Vidre, en funcionament des de 1993 (el museu) i 1996 (el forn), així com la Festa del Vidre Artesà de Vimbodí i Poblet, VITRUM, donen fe d'aquest esplendorós passat vidrier.

Pàgina 269 de 277

Anuncia't a infocamp.cat, dona suport al periodisme rigorós de proximitat.

Publicitat

No s'ha pogut desar la teva subscripció. Siusplau torna-ho a provar.
La teva subscripció ha estat correcta.

Butlletí de titulars diari

Subscriu-te per rebre cada matí els titulars d'InfoCamp al teu correu: