Terra d’Art té com a finalitat promoure, impulsar i difondre l’art a la comarca amb accions artístiques i solidàries i col·laboracions amb els cellers
La comarca del Priorat té un alt potencial creatiu, tant pel nombre d’artistes com per les múltiples i variades accions i projectes que s’hi fan. Fruit d’aquest moviment, un grup d’artistes de la comarca va recollir el llegat de l’artista Isabelle Meyer per continuar impulsant l’art a la comarca. És per això que, al novembre del 2022, van decidir crear l’Associació Cultural Terra d’Art, amb la finalitat de promoure, impulsar i difondre l’art al Priorat i a les comarques veïnes.
Una de les membres de Terra d’Art, l’artista Montserrat Picas, recorda que, “uns anys després de la mort de la Isabelle Meyer, volíem fer-li un reconeixement i seguir la seva tasca” i, per fer-ho possible, “vam constituir-nos com a associació Terra d’Art per ajudar a promoure l’art”. Picas explica que “al Priorat hi ha molts creadors i artistes, però volíem aportar aquesta eina per fer emergir i impulsar l’art i els joves talents, i al mateix temps, promoure l’interès per l’art, sobretot, entre els joves”.

L’alcalde de Falset, Carlos Brull, amb membres de Terra d’Art, a la inauguració d’una exposició d’arquitectures de paper (Cedida)
Un altre dels trets característics de Terra d’Art és promoure la implicació de l’art en els valors i en la vida de la gent: “Considerem que l’art es una eina important per arribar al teixit social i cultural i per a la cohesió del territori”, afirma Montserrat Picas. És per això que Terra d’Art treballa en accions que potenciïn la inclusió social, la igualtat, la justícia, la sostenibilitat i la defensa del territori amb una perspectiva de gènere igualitària.
Un espai permanent per a l’art a Falset
Un dels primers objectius de Terra d’Art va ser disposar d’una sala d’exposicions permanent a la comarca: “Al Priorat hi ha molts creadors però no hi havia cap espai que estigués dedicat només a l’art”, assenyala Picas. L’entitat va arribar a un acord amb l’Ajuntament de Falset, que va cedir-los l’ús de l’espai expositiu de La Casa de la Festa, a la placeta Neus Català, per tal que l’associació hi programi cada mes exposicions i altres actvitats. Des de Terra d’Art agraeixen la col·laboració de l’Ajuntament, tant per la cessió de l’espai com per haver contractat una persona que permet tenir la sala oberta els dijous, fr 17 a 20 h; els divendres, de 17 a 20:30 h; els dissabtes, de 09 a 14 h i de 18 a 20:30 h; i els diumenges, de 09 a 14 h.
Després de tancar l’any 2025 amb les exposicions del projecte ‘Priorat dibuixa’ i ‘Pa Pe Ti’ (arquitectures de paper) de Xavier Solé, aquest mes de gener es pot gaudir de ‘Sediments’, una exposició d’escultures de pedra de l’escultora Eva Bladé.

L’escultora Eva Bladé, amb una de les obres de l’exposició ‘Sediments’ (Cedida)
Premi Isabelle Meyer d’arts visuals
L’associació cultural Terra d’Art va crear aquest premi per retre homenatge a l’artista Isabelle Meyer, amb l’objectiu de mantenir el seu treball per potenciar, visualitzar i promocionar les arts visuals a la comarca del Priorat. Amb el lema “Terra i Vida”, el 2025 ha estat el tercer any que s’atorga aquest premi que vol reconèixer i projectar projectes artístics que estiguin relacionats amb el Priorat. El projecte guanyador obté una beca de 3.000 euros, gràcies al suport de la Diputació de Tarragona. La primera meitat del premi -1.500e- es lliura en el moment de fer-se públic el nom del projecte premiat i la segona meitat de la beca es dona quan el projecte artístic ja s’ha materialitzat. D’aquesta manera, l’artista també disposa d’uns mesos de marge per fer realitat el seu projecte artístic.
El 2023, en la primera edició del premi, no es va fer cap convocatòria pública i es va lliurar el guardó a títol pòstum a Sara Dochow, en reconeixement a la trajectòria d’aquesta artista tèxtil nordamericana afincada en els darrers anys de la seva vida al Priorat. La segona edició (2024), el Premi Isabelle Meyer va recaure en l’artista Olga Olivera-Tabeni per la seva proposta ‘Cromatografies de Memòria’, en què l’artista dona continuïtat a la seva obra personal, a la recerca de coses amagades a la terra, així com que l’anàlisi científic del projecte es tradueix en un resultat pictòric. A la tercera edició (2025), el guanyador ha estat l’artista Marco Noris i el AEU projecte ‘La vora oberta, anatomia d’una extracció’, en què el jurat va valorar “el seu interès artístic, a partir d’una implicada experiència sobre el terreny que toca a fons la problemàtica tan actual i sensible a la comarca com l’aigua”.

Muntatge de dansa i música durant l’acte de lliurament de la tercera edició del Premi Isabelle Meyer (Cedida)
Montserrat Picas destaca que, en aquesta tercera edició, el premi ha doblat el nombre de participants, que ha arribat a la quinzena. També posa en valor el prestigi dels membres del jurat.
Priorat dibuixa
Una de les iniciatives més populars de Terra d’Art és el ‘Priorat dibuixa’, una activitat itinerant que consisteix a organitzar trobades de persones en diferents pobles del territori per dibuixar-los in situ: “Cada tercer dissabte de mes, ens trobem en un poble del Priorat per dibuixar. Per participar-hi, no cal ser artista, és una activitat gratuïta i oberta a tothom. Quan acabem, posem els dibuixos en comú i en traiem fotos per a l’instagram”, explica Picas. El ‘Priorat dibuixa’ és una de les activitats de l’entitat que reflecteix millor l’objectiu de fer l’art més popular i de fomentar l’interès per l’art. Al final d’any, s’organitza una exposició a Falset on s’exposa un recull dels dibuixos del ‘Priorat dibuixa’ fets en les trobades dels diferents municipis. El proper ‘Priorat dibuixa’ tindrà lloc el dissabte 17 de gener a Marçà.

Un grup de participants a l’activitat ‘Priorat dibuixa’, amb artistes de Terra d’Art (Cedida)
Art i enologia
Des de la seva creació, Terra d’Art ha establert col·laboracions amb la DOQ Priorat i amb cellers de les dues denominacions d’origen de la comarca. D’una banda, els cellers col·laboradors ajuden a l’associació a la realització d’accions artístiques i solidàries i, de l’altra, l’entitat col·labora amb ells exposant obres d’art als cellers. Montserrat Picas recorda que “nosaltres sempre acabem les nostres activitats amb una copa de vi del celler que ens ha donat suport”. L’artista també avança que aquest any “projectarem noves iniciatives com instal·lacions artístiques en cellers i en nous espais singulars expositius”.
La Festa del vi solidari del Masroig
El mes de juny, coincidint amb la Masroig Vi Solidari, la fira del vi solidari, Terra d’Art organitza una iniciativa solidària. Els nens i nenes del poble fan un dibuix sobre un tema, que acaben amb l’ajuda dels artistes de Terra d’Art. Posteriorment, els dibuixos s’exposen a l’Ajuntament del Masroig i es fa una venda solidària a favor dels programes de recerca relacionats amb la lluita contra el càncer infantil de l’Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona.
Un dels principis de Terra d’Art és la col·laboració amb les entitats: “La nostra voluntat és col·laborar amb altres entitats perquè l’art és transversal i pot participar a la vida quotidiana de la gent”.
Mercats d’art
Durant l’any, des de l’entitat també s’organiten mercats d’art en diferents municipis on els artistes associats donen a conèixer les seves obres i les posen a la venda. Són jornades de festa, on música, dansa i altres exposicions artístiques tenen cabuda i es fan coincidir amb les diverses convocatòries de fires, mercats d’artesania i altres esdeveniments culturals dels municipis com la Fira d’artesania i vells oficis de Marçà o la Fira de l’oli nou de Capçanes.

Exposició ‘Pa Pe Ti’, d’arquitectures de paper de Xavier Solé, a Falset (Cedida)
Crida a nous socis i sòcies
Des de Terra d’Art es fa una crida per poder ampliar el nombre de socis i sòcies de l’entitat, amb l’objectiu de mantenir les activitats actuals i organitzar noves iniciatives populars. Les persones interessades en associar-se poden demanar informació a terradart.cat
Reportatge ofert per:
